Nieuwe functie: Instagram Reels

Nieuwe functie: Instagram Reels

Begin deze maand werd door Instagram een nieuwe functie aangekondigd: Instagram Reels. Naar eigen zeggen een nieuwe manier om korte, vermakelijke video’s te creëren en te ontdekken op Instagram. Het is mogelijk om video’s op te nemen met muziek van bekende artiesten als achtergrond en te delen met je vrienden en/of de hele wereld. 

Video is een uitstekend middel om je boodschap pakkend over te brengen en de combinatie met muziek van bekende artiesten is een echte trend. Ideaal voor Instagram om naast Instagramstories en Instagram TV (IGTV) – twee functies waarbij video al een rol speelt – een nieuwe functie te ontwikkelen die hier perfect op inspeelt. De functie is vergelijkbaar met de app TikTok, een platform voor creatieve video’s die een oprechte, grappige of inspirerende boodschap hebben.

Wat is Reels?

Met Instagram Reels kan je een 15 seconden durende video opnemen en editen. De video kan gedeeld worden via Instagramstories of als blijvende content geplaatst worden in de feed. Hier krijgt het een speciale plaats op het profiel naast IGTV. Zo krijgt Reels extra aandacht en zijn de video’s gemakkelijk vindbaar. Wanneer het Instagramaccount openbaar is, kan de Reels-video door Instagram gedeeld worden in een nieuw kader op de ‘explore’ pagina. Hiermee bereikt de video een groter en breder publiek. 

Reels video in the making

Het vergt wat creativiteit en het is even puzzelen, maar dan kan je de mooiste, leukste en grappigste video’s maken en delen. Wij gaan er stap voor stap doorheen en vertellen jullie meteen onze ervaringen met deze nieuwe functie. 

Wanneer je een Reels video wilt maken, ga je in de Instagramapp naar je story. Daar staat nu naast ‘live’ en ‘verhaal’ ook een nieuw kopje ‘reels’. Via deze weg kan je beginnen met het maken van jouw unieke video. Wij merkten direct de verschillende tools aan de linkerkant van het scherm op. Hier kan je de snelheid van de video kiezen (langzamer of sneller), verschillende effecten instellen (een soort filter toevoegen), een timer instellen (zodat je handsfree video’s kan opnemen) en muziek kiezen voor onder de video. 

We wilden onze volgers graag eens backstage meenemen en ons HappyLife kantoor laten zien. Ideaal om dit via Reels te doen. We begonnen met het filmen van verschillende korte shots. Volgens ons een fijne manier van filmen en een mooie toevoeging aan de Reels functie. De korte stukjes die je filmt worden namelijk direct achter elkaar gezet. Zo is je video meteen één geheel. Let wel op; de video kan maar 15 seconden duren. Hoeveel je al van die 15 seconden hebt gebruikt, wordt handig bovenaan weergegeven in een balkje. Wij kwamen al snel uit op te veel seconden en moesten daardoor opnieuw beginnen. Het is namelijk alleen mogelijk om je laatste clip te verwijderen en bijvoorbeeld niet de eerste die je toch korter of sneller wilde opnemen. Uiteindelijk vonden wij het fijn om eerst per clip op te nemen, deze op te slaan om vervolgens alle opgeslagen clips uit je fotobibliotheek achter elkaar toe te voegen. 

A little bit music, please

Het leuke aan Instagram Reels is dat er muziek van bekende artiesten kan worden toegevoegd aan de video. Deze kan worden uitgekozen in de muziekbibliotheek van Instagram. Er kan gezocht worden op artiest of titel van nummers. Daarnaast is de muziek gecategoriseerd. Zo kun je per thema een selectie maken (bijv. liefde, familie of soundtracks van films), stemmingen (sentimenteel, vredig, groovy) of muziekgenres. Wij waren voor onze eerste Reels op zoek naar een vrolijk nummer en kozen voor ‘Happy’ voor bij onze backstage video.

De video staat online

Dan is het nu tijd om de video te delen. Voeg een bijschrift toe om de kijkers te laten weten waar de video over gaat of wat er te zien is en dan is hij klaar om online te gaan. Bekijk onze eerste reels video hier.

Wij vinden Reels een handige, nieuwe functie om op een leuke manier informatie op PR gebied te delen. Naast backstage beelden kun je op deze manier nieuwe productlanceringen laten zien of een korte indruk van een event geven. Volgens ons zeker een functie die een goede bijdrage levert aan je zakelijke Instagrampagina.

Leave a comment