PR tijdens Corona

PR tijdens Corona

Videocalls in plaats van face-to-face meetings, webinars vervangen de geplande events, de eettafel thuis is omgetoverd tot de nieuwe workdesk; in een korte tijd is er veel veranderd. Door het Coronavirus is de manier waarop we leven en werken compleet omgegooid. In dit artikel vertellen we hoe wij ons werk hebben aangepast tijdens de pandemie en door hebben kunnen gaan met het voorzien van PR voor onze merken.

Van ‘op locatie’ naar online

Er is veel veranderd in de manier waarop we werken. Grote evenementen kunnen niet doorgaan wegens het niet kunnen nakomen van de 1,5 meter regel. Daarbij is de sfeer op zo een ‘afstandelijk’ event vaak niet in het gareel met wat je wil uitstralen. Omdat we toch PR wilden genereren voor een nieuwe collectie van essence cosmetics, hebben we hier een online evenement voor georganiseerd. Via een live webinar konden pers en influencers meekijken naar de perslancering van de nieuwe Trend Edition High Beauty. Aan het einde van de webinar was er de gelegenheid om vragen te stellen, die live vanuit Duitsland werden beantwoord. Lees meer over de essence webinar in dit artikel.

Creatief afstand bewaren

Toch heeft een fysieke locatie soms echt de voorkeur. Wanneer dit het geval is, zijn er verschillende COVID-19 maatregelen waar rekening mee gehouden dient te worden. Bekijk goed welke maatregelen voor jou van toepassing zijn. Iets wat zeker is, is dat de 1,5 meter afstand gehandhaafd moet worden. Voor het merk FriesBlond Kaas hebben we dit creatief toegepast. Met de kick-off van de sponsoring van de dames marathonschaatsploeg werden er door de schaatsploeg broodjes kaas op 1,5 meter uitgedeeld in de buitenlucht op een camping in Bunnik. Een kaaskus voor de thuisblijvers. Bekijk hier de video van de ludieke actie.

Top of mind

Met het begin van een pandemie komt er veel nieuwe informatie binnen en mensen worden overspoeld met nieuws betreft corona. Wij merkten al snel dat onze volgers en influencers ook behoeften hadden aan leuk nieuws, afleiding en (beauty) onderwerpen om over te schrijven. Om top of mind te blijven met onze merken, hebben we verschillende nieuwsbrieven gemaakt. Elke maand een nieuwe nieuwsbrief met een inhaak op een specifieke dag of een onderwerp. Denk hierbij aan Wereld Milieudag, Pizza Party Day of World Kiss Day. Zo hoeft het niet altijd over nieuwe lanceringen te gaan, maar blijft het merk wel informatie delen. 

Thuis kan het ook

Daarnaast had één van onze merken ook het probleem dat de schoonheidssalons dicht waren. Gezien dit de grootste klanten van Webecos betreft, kwamen zij met de oplossing een thuisbehandeling aan te bieden. Middels een persbericht en productmailing hebben wij aandacht voor deze behandeling gegenereerd.

Meer online dan ooit

Mensen zijn nu meer online dan ooit, wat mooie kansen creëert voor influencer campagnes. Men zoekt thuis naar informatie over bepaalde (gezondheids)producten of how-to’s en volgen hun favoriete influencers nu nog actiever. Met het inzetten van influencer campagnes zal het merk meer brand awareness creëren en bereik je de mensen die zich nu bijvoorbeeld culinair willen ontwikkelen en op zoek zijn naar handige kooktips. Zo hebben wij verschillende influencer campagnes opgezet voor het BK Cookware, met het idee dat mensen nu meer tijd en zin hebben om uitgebreid te koken.

Contact met de klant

Contact onderhouden blijft van belang bij een goede samenwerking. Zo ook het contact met de klant. Natuurlijk is communiceren via de e-mail handig, overzichtelijk en vooral snel, maar persoonlijk contact mag niet vergeten worden. Juist tijdens een pandemie wanneer persoonlijk contact kan vervagen, is het van belang om de klant goed up-to-date te houden. Wij hebben daarom regelmatig online-videogesprekken met onze klanten. Op deze manier zie je elkaar toch en we merken dat het gewaardeerd wordt om op deze manier contact te houden.

Kortom, het is flink omdenken tijdens een pandemie. Online webinars, evenementen op 1,5 meter afstand en voornamelijk online actief blijven. Met veel brainstorms binnen het team zijn de struikelblokken die een pandemie met zich meebrengt in de PR zo weer op te lossen. En uiteindelijk zorgt dit juist voor de leukste en creatiefste ideeën.

Leave a comment