Waarom influencer campagnes?

Waarom influencer campagnes?

Influencer marketing mag dan al een tijdje bestaan, toch heeft deze vorm van marketing pas een groeispurt gekregen in de afgelopen paar jaar. Social media zijn steeds populairder geworden en daarmee ook het bereik van influencers. En van dit bereik maken merken natuurlijk graag gebruik. De zoektermvolumes voor influencer marketing zijn dan ook in korte tijd vervijfvoudigd en naar verwachting zal de markt in 2020 een omvang van 7,5 miljard bereiken (Awin, 2019)! Er komt dus steeds meer budget vrij voor influencer marketing.

Wat is influencer marketing?

Maar wat bedoelen we nu precies met influencer marketing? Influencer marketing is het bereiken van jouw doelgroep door het inzetten van influencers. Dit kan op veel verschillende manieren en via diverse (social media) kanalen. De twee grootste verschillen zijn betaalde/onbetaalde en langdurige/korte samenwerkingen. Dit alles hangt af van merk of het product en wat hier het beste bij past.

Betrouwbaarheid

Door het grote (toenemende) aantal influencers en de verschillende samenwerkingen kun je je afvragen of de consument deze influencers nog wel gelooft. Het antwoord is volmondig ja! Maar liefst 70% van de consumenten ziet influencers als een betrouwbare bron en wel 92% vertrouwt meer op reviews dan op content van een merk zelf (ttm communicatie, 2020).

De kracht van klein

In toenemende mate horen we over de kracht van micro- of nano influencers: influencers die zeer actief zijn op hun kanalen maar vaak qua bereik onder de 10.000 volgers blijven. Dat micro-influencers in populariteit stijgen is niet gek. Influencers met een kleine volgerschare zijn (nog) in staat persoonlijk op reacties in te gaan en een echte band op te bouwen met hun volgers. Deze hoge engagement rate gecombineerd met hun authenticiteit is hun grote kracht. En er hangt een ander prijskaartje aan kleine influencers, ook niet onbelangrijk.

Effect van influencer campagnes

Je hebt een influencer campagne gehad met jouw product en ziet hieruit verschillende positieve reacties voortkomen. Leuk, maar hoe zie je of de campagne nu echt succesvol was? Dat hangt vooral af van het doel van de influencer campagne. Wanneer sales het doel was, is het gemakkelijk te meten hoeveel meer producten je in die periode hebt verkocht – er even vanuit gaand dat er geen andere promoties liepen. Alleen is influencer marketing vaak voornamelijk bedoeld om brand awareness te creëren, een band met je doelgroep op te bouwen en nieuwe volgers op je eigen kanalen te krijgen. En dit is helaas moeilijker te meten. Toch kunnen we met behulp van het aantal publicaties, pr-waardes en het aantal volgers van influencers ook hier aangeven of een campagne succesvol is geweest.

De goede match

Met een influencer campagne wil je dus jouw specifieke doelgroep bereiken. Vandaar dat het van groot belang is dat er een goede match is tussen het merk en de influencer en haar volgers. De beste content komt voort uit een goede samenwerking en een oprechte interesse van de influencer in het merk. Zo kijken wij altijd goed naar de connectie tussen merk en influencer. Voor een campagne maken we vaak een combinatie tussen micro-, macro- en hero influencers en betaald/onbetaald voor het beste resultaat. Op die manier komt het merk of product zo authentiek mogelijk over en zal het bereik vergroot worden.

Wat kunnen wij voor jou doen?

  • Een langdurige of korte influencer campagne opzetten, vaak in combinatie met een passende persaanpak
  • Binnen onze database aan influencers de beste match zoeken
  • Hierin kunnen wij inspelen op beauty, kinderen, food en lifestyle
  • Input leveren voor de influencer, zonder de eigen creativiteit en authenticiteit weg te halen
  • De kwaliteit van de content staat op nummer 1
  • Het monitoren en rapporteren van het succes van de influencer campagne

Ben jij na het lezen van dit artikel benieuwd geworden naar de invulling van een influencer campagne voor jouw merk of bedrijf? Neem dan contact met ons op via info@happylifepr.nl.

Leave a comment